Být na první stránce v Googlu chce být každý, co doporučuje webmasterům Google a jaký vliv na to budou mít zažité SEO praktiky?

Pro všechny, kteří vědí anglicky a chtějí to sledovat z první ruky, čtěte tyto blogy a návody od Google: Webmaster GuidelinesWebmaster Central Blog. Jelikož po Česky Google nepublikuje, v našem blogu v rubrice SEO připravujeme pro vás průběžně prokládané novinky z této oblasti s vysvětlením, co to v praxi znamená.

I když z pokynů pro webmastery nepřímo mezi řádky může vyplývat, že klasické SEO je v podstatě zakázána praktika, určitě tomu tak není.

Ve velké míře záleží, co jste si dosud o SEO přečetli nebo slyšeli. Hospodské rady samozvaných odborníků mohou mít za výsledek, že Vás Google označí za webspam a vyloučí z vyhledávání úplně, SEO má sloužit pro usnadnění indexování stránky vyhledávači a ne na umělé lákání návštěvnosti.

Kdyby nebylo SEO, tak by nebyly odborníci, kteří čtou tyto zdlouhavé návody od Google a nevěděli by potom zapracovat některé moderní technická zlepšení, které vedou k rychlejšímu nalezení vaší stránky pokud návštěvník zadá kritické klíčová slova.

Příkladem jsou tzv. strukturované data, které zobrazují klientům hezčí zdobené výsledky vyhledávání, zadáte název firmy a vidíte vpravo strukturu Firmy s logem, webstránkou, otevíracími hodinami, ty se táhnou ze strukturovaných dat dobře pořízené firemní stránky. Totéž platí o osobách, definicích z Wikipedie, hledání pracovních nabídek, akcí nebo nových zpravodajských článků. Často se přes ně zobrazují i hodnocení produktů hvězdičkami a podobně.

To že Google zcela neodsuzuje SEO je i fakt, že v roce 2015 měl zveřejněnou pracovní pozici pro přijetí SEO odborníka, který měl mít na starosti zvýšení růstu návštěvnosti z organického obsahu a růst byznysu.

Pokyny pro tvůrce stránek

Ve svých pokynech Google vyjmenovává zakázané praktiky, dává doporučení a vysvětluje někdy docela podrobně, co která zakázaná praktika znamená.

Ve zkratce

Algoritmy a způsoby, jakými vyhledávače řadí stránky jsou tajné, nejsou zveřejněny a kdyby byly, tak by je každý spekulant oklamal.

Důvod proč Google je dobrý vyhledávač a všichni chtějí být v něm na prvním místě je, že má vysokou návštěvnost a velký vliv na návštěvnost ostatních stránek. Vysokou návštěvnost má proto, že je dobrý a když do vyhledávání zadáte hotel Praha, tak Vám nevyběhnou výsledky voleb z nějaké cizí země, ale relevantní výsledky.

Aby vyhledávače dokázali ukazovat relevantní výsledky i nadále, bojují proti webspamu různými technikami, které určitě nezveřejní na svých blozích, dokud nebudou mít lepší.

Tyto rady, i když jsou přímo od zdroje berte spíše jako prevenci, abyste omylem nedostali do problémů, protože jste nevěděli, že toto se má nebo nemá dělat.

 

  • Chcete-li pomoci Googlu najít vaši stránku, jsou na to určeny postupy, o těch napíšeme níže.
  • Usnadněte Googlu pochopení vašich stránek, zde jsou zajímavé nahoře zmíněné strukturované data, díky kterým Google ví, co se na stránce nachází, jestli je to pracovní nabídka, nebo článek, nebo stránka produktu v e-shopu.
  • Na prvním místě má být uživatel, ne vyhledávač nebo spekulace jako uměle přinést na svou stránku co nejvíce lidí.
  • Nevymýšlejte nové způsoby jak ošidit vyhledávač, za to že tu nejsou napsány neznamená, že nebude váš web penalizován, věnujte svou energii raději kvalitnímu obsahu.

Pomozte Googlu najít vaši stránku

Pokud máte malou webstránku a z hlavní stránky lze doklikat na všechny podstránky, které chcete vidět v Googlu, přidejte stránku přímo zde přes přidat URL.

Pokud máte více stránek, poskytněte Googlu soubor Sitemap. Sitemap soubor je soubor obsahující všechny stránky webu, většinou XML formát, nebo textový soubor. Sitemap soubor se dá přidat různými způsoby, jeden je nalinkovaný souboru např. sitemap.xml přes robots.txt, který je umístěn v hlavním adresáři webstránky. Další způsob je přes Google Search Console (kdysi Google Webmaster Tools), kde se zaregistrujete svým Google účtem, vytvoříte si novou stránku, přidáte Sitemap soubor a jako bonus uvidíte, kdy a zda si ji Google stáhl, zda měl nějaké problémy při indexování stránky a různé zajímavé přehledy, chyby, kontrola strukturovaných dat, doporučené vylepšení HTML, seznam linků odkazujících na stránku, nastavení preferované verze www nebo bez www a podobně.

Pokud používáte Google Search Console, sitemap soubor nemusí být XML, máme dobré zkušenosti i s obyčejným textovým souborem obsahujícím seznam URL adres, maximálně několik tisíc v jednom souboru. Pokud máte portál nebo velký e-shop, tak si soubory doporučujeme rozdělit do více po 10 tisíc, XML soubor je často zbytečný, neboť Google i tak nezajímají ostatní věci jako priorita, nebo jak často se stránka mění, z našich zkušeností to ignoruje a udělá si i tak po svém.

Usnadněte Googlu pochopit vaši stránku

 

  • Toto je to, na co byste měli najmout SEO odborníka, nebo podrobně nastudovat, nezkoušejte zakázané věci, které jsou rozepsány podrobně níže.
  • Vytvořte užitečnou stránku plnou kvalitních informací, jasně popište svůj obsah.
  • Představte si, co by hledal nebo zadával váš klient do vyhledávání, když chce najít vaši stránku, použijte ta slova v obsahu.
  • Používejte HTML tag <title> a atributu alt výstižně a popisně, ten title je nadpis a v našem systému na Mojewebstranka.cz se přidává automaticky z názvu stránky, nebo článku.
  • Navrhujte stránky tak, aby měla jasnou hierarchii a návštěvníkům bylo jasné, jak se na webu orientovat.
  • Dodržujte SEO postupy pro zveřejňování obrázků, videí a Sitemap souborů.
  • Nepridelujte session ID nebo jiné parametry vyhledávačem při indexování vaší stránky, vyhledávač tak může považovat stejnou stránku za několik stránek, zblbne nebo naindexuje vaši stránku s nějakým přiděleným parametrem namísto čisté URL.
  • Ujistěte se, že na stránce nemáte skrytý obsah v různých rozbalovacích kartách, tento obsah může vyhledávač považovat za skrytý a nebude ho brát v úvahu. Nejdůležitější informace pro návštěvníka by měly být viditelné v základním zobrazení stránky.
  • Zařiďte, aby odkazy z reklam a různé affiliate linky neovlivňovaly hodnocení ve vyhledávačích, dělá se to pomocí rel = „nofollow“.

Usnadněte uživatelům prohlížení vaší stránky

 

  • Pro důležitý obsah, názvy nepoužívejte obrázky ale text, aby se v tom dalo vyhledávat.
  • Mějte platné odkazy, linky. Ty co směřují na neplatné nebo zrušené stránky vymažte.
  • Optimalizujte stránku pro rychlé načítání, většina kvalitních webhostingových firem jako je například i naše toto udělá za vás. Pokud si to děláte sami, tak základ je komprese obsahu, optimalizování obrázků, minifikace JavaScriptu a CSS souborů a caching statických souborů a kvalitní připojení serveru s rychlou odezvou.
  • Optimalizujte stránky pro mobilní zařízení jako jsou telefony a tablety.
  • Ujistěte se, že vaše stránka se zobrazuje dobře ve všech prohlížečích jako Internet Explorer, Edge, Chrome, Firefox, Opera a podobně. To se dá dnes dodržením moderních webových standardů a pár CSS triky celkem jednoduše.
  • Zajistěte stránku SSL certifikátem, stránka začíná https: //, zašifrujete tak komunikaci mezi uživatelem a serverem, umožníte tak Vašim zákazníkům bezpečný nákup, ochranu před hackery či zneužití osobních údajů.
  • Zkuste zajistit čitelnost vaší stránky pro zrakově postižené.

Zakázané věci

Automaticky vygenerovaný obsah

Obsah vygenerovaný počítačovým programem, náhodný nesmyslný text, ale může obsahovat klíčová slova. Pozor! Sem se řadí i text přeložen automatickým překladačem bez korektury člověkem. Je těžké posoudit, co je přijatelné a co ne, protože například známá stránka Aliexpres ještě donedávna český jazyk generovala přes nějaký automatický translator a Google je nevypnul z vyhledávání, no existují způsoby, jak označit části HTML kódu jako strojově přeloženo a zakázat jejich indexování, v každém případě je třeba zabránit překládání stránek strojově zatím, dokud to nebude k nerozeznání. Otázkou zůstává, co je lepší pro uživatele, nepřeložená stránka nebo špatně přeložena stránka.

Podvodné praktiky s odkazy

Toto je základ SEO většiny amatérů, výměna linků s co nejvíce stránkami, tzv. „Link building“. Dosud je i v odborných kruzích považována tato taktika za nejlepší způsob jak si vybudovat tzv. Pagerank, ten už nyní neexistuje veřejně, oficiálně ho Google zrušil v prosinci 2013, některé Toolbary ho ukazovaly ještě roky poté, ale nezměněn.

Google zakazuje bezplatnou, placenou nebo jinak organizovanou výměnu linků, dokonce považuje za porušení pravidel i zakoupení si článků se zpětnými odkazy, ale dosud je to oblíbený způsob budování backlinků, téměř každý SEO odborník to doporučuje či v knihách nebo v nabídkách na svých webech.

Běžně najdete i v seriózních denících PR článek s linkem, který je optimalizován pouze za účelem link buildingu. Google rovněž zmiňuje, že placená PPC reklama a linky z ní nepřidávají Pagerank a nepovažují se za link building. Doporučení je, aby webmaster použil rel = „nofollow“ pro takové případy, kdy je takové umělé linkování nezbytné.

Málo originálního obsahu

Kopírujete obsah z jiných stránek s nadějí, že si podělíte návštěvníky s skutečným autorem, který se na obsahu nadělal a opravdu ho napsal? Kromě toho, že to je zakázané, vyhledávač i tak ví, kde ten text našel jako první a malé změny v textu dokáže odhalit velmi jednoduše porovnáním počtu podobných slov, synonym nebo stejných slov v textu. Některé stránky musí ze zákona obsahovat stejný obsah nebo přibližně stejný obsah, vyloučí tyto stránky z vyhledávání? Z našich zkušeností ne, klidně je nadále vyhledává, příkladem jsou různé obchodní podmínky, Cookie varování podle nařízení EU a podobně, to je téměř vždy identický text.

Maskování

Maskování tzv. Cloaking je schovávání obsahu s klíčovými slovy, které běžný člověk nevidí, neboť jsou například bílo barvou na bílém pozadí, nebo skryté v kódu. Spekulace za touto metodou je, že pokud vyhledávač naindexuje takovou stránku, tak najde stovky klíčových slov a bude posílat návštěvníky na tuto stránku i když ji opravdu nehledali, toto byl opravdu velký problém, Google se už z tímto problémem technicky dávno vyrovnal a umí takové stránky blokovat. Asi nejznámější příklad cloaking byla v únoru 2006 kauza s BMW, kde známý bloger a zaměstnanec Google ozřejmil metodu, jak to dělali, ale zdokonalené praktiky pokračují dodnes.

Podivné přesměrování

Anglicky to nazývají Sneaky redirects, myslí se tím přesměrování z hlavní stránky na jinou. Googlu vadí, pokud pošle stránka vyhledávač na jinou stránku jako uživatele, tehdy si vyhledávač myslí, že na stránce je něco úplně jiného, než se tam reálně nachází, velmi podobné maskování.

Vstupní brány

Doorway pages, speciálně vytvořené stránky optimalizované na konkrétní klíčová slova, z nichž i tak klienta přesměrují na jinou stránku, ale honí takto návštěvnost. Příkladem je mít například několik stránek pro více geografických regionů a přesměrovávat je pak na jednu centrální stránku, paradoxně toto využívá dodnes jako běžnou praxi mnoho nadnárodních firem, a dá se to pochopit z historických důvodů, protože je to tak bylo jednodušší, když ještě neexistovaly kvalitní redakční systémy podporující vícejazyčný obsah. Google je nevypnul, protože jinak bychom si asi nestáhly ovladače ani do Samsungu a některé stránky od Microsoftu nebo Volva by museli vypnout také.

Kradený obsah

Scaped content, zakázané je kopírovat obsah z jedné stránky a přidávat ho na druhou stránku bez přidané hodnoty, ručně, automaticky nebo jakkoliv. Nepotřebuje vysvětlení. Platí i pro RSS feedy a podobně. Kradení obsahu je zakázáno nejen Googlem, ale ve velké míře je ošetřeno i copyright zákony po celém světě.

Partnerské programy bez přidané hodnoty

Příkladem je stránka e-shopu, kde každý produkt má stejný popis, nadpis, bez hodnocení, komentářů, prostě kopie přímo od dodavatele. Pro vyhledávač je to duplicita bez přidané hodnoty a celá námaha vytvořit takovou stránku skončí pouze ještě lepším SEO pro originálního dodavatele. Doporučení Googlu je, že neoriginální obsah by měl tvořit pouze menšinu obsahu stránky, měl by spíše zobrazovat jiný cenný obsah, který originální dodavatel produktů nemá, komunitu např. fórum, recenze, blog a podobně.

Nerelevantní klíčová slova

Stránky se spoustou nesouvisejících telefonních čísel, seznam všech měst a obcí, hodně krát opakované fráze.

Ostatní

Vše ostatní jako generování spamu, zbytečného obsahu, umisťování virů a škodlivého kódu na stránku je asi jasné, doporučené je také čistit si diskusní fóra od spamu.

Share This

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít